Kunstenaars

Yvonne Struys

Baflo – Jaren geleden was ik artist in residence in Orkney, een eilandengroep ten noorden van Schotland. In een boekhandel vond ik een boekje met als titel: The History of The Earls of Orkney, een verhaal / saga rond 1200 geschreven in IJsland in het Oud Noors, de taal van de Vikingen. Op het strand vond ik twee dezelfde stukken flagstones, dit werd het begin van mijn History of the Earls, als boekobject. Ik schep zelf mijn papier en met de turf uit Orkney en wat cellulose heb ik papier geschept in de vorm van de stenen. De tekst is dus Oud Noors, in linoleum uitgesneden en gedrukt op dit mooie papier.

Arjan Verschoor en Annemarie van Buuren

Den Andel – Kerken zijn bakens van licht in duistere tijden. In Den Andel willen wij onderzoeken welk licht er overblijft als de zon is ondergegaan. We doen dat door middel van lunagrammen: fotografische beelden, belicht met maanlicht, op vellen met zilvergelatine. De maan is verbonden met intuïtie, verbeelding en fantasie. In de alchemie zijn de maan en het zilver met elkaar geassocieerd. We leggen ‘s nachts vellen papier met zilvergelatine in of bij de kerk. Samen met de bezoekers kijken we welk licht het donker bevatte.

Leen Kaldenberg

Westernieland – Werken in stilte en ritme op de grens van eb en vloed, zout en zoet, oud en nieuw land. Over wat was, komt en is.

Wianda Keizer

Saaxumhuizen – Mijn installaties zijn gebaseerd op de plek waar ze gemaakt worden,
ik laat mij inspireren door de ruimte
en het gevoel wat die ruimte mij geeft.

Ik kijk naar de lijnen en het licht,
de beweging van het licht,
de tijd in zekere zin,
naar donker, contrast,
naar vormen die daar horen.

Met touw wil ik iets laten ontstaan in de zes dagen van zijn,
stilte
en intensieve concentratie:
lijnen,
ritmes
en verbindingen
in relatie tot de ruimte in de kerk.

Marc de Groot

Eenrum – Kunst maken is voor mij een innerlijk proces waarbij het soms lukt om af te stemmen op een groter geheel en verbinding te maken met een universeel bewustzijn. De omgeving en ruimte hebben invloed op dit proces. Ik verheug me op de stilte, de ruimte en de tijdloosheid van de grote sobere kerk van Eenrum, een van de oudste kerken van de provincie, om in alle rust zes heerlijke dagen opnieuw met een Equinox aan het werk te zijn.

Roelof Hoving

Loppersum – Als kind kon ik ons kleine kerkinterieur dromen. De kleuren, verhoudingen, lichtinval, technische details en zelfs de oneffenheden van de witgepleisterde muren waren vertrouwd alsof het mijn eigen binnenkamer was. In de ‘boerenkathedraal’ van Loppersum neem ik als kunstschilder de gelegenheid om het historische kerkinterieur te inhaleren en te bestuderen. Wat spreekt mij er in aan? Wordt het registreren of ook reageren?

Lisette Durenkamp

Eenum – Mijn werk is vaak monnikenwerk. Vellen papier scheppen in de stilte van mijn werkplaats. Eenvoudige, zich herhalende handelingen. Ervaren wat er gebeurt. Het is mij dierbaar. In de middeleeuwse kerk van Eenum maak ik kerkboekjes van mijn handgemaakte papier voor op de kerkbanken. Bezoekers laat ik graag delen in de intimiteit van de boekjes.

Geert Schreuder

Leermens –  Ik ben benieuwd wat ik zal vinden in zo’n oud gebouw,
wat me er zal opvallen
Waar m’n oog op valt, wat er vergeten of verloren is,
hoe het licht valt
en wat me aanzet om het vast te leggen.
Waarschijnlijk ga ik  tekeningen maken.

Anjet van Linge

‘t Zandt – Op een zandrug in wat ooit een baai was. Een dorp gesticht door monniken, bijna 700 jaar geleden. De kerk gewijd aan Maria. Een kerk waar het koor hoger is dan het schip en het licht door de enorme ramen naar binnen stroomt. Op die plek mag ik dit jaar werken. Werken als meditatie. De kruisvorm die me al een poos bezighoudt zal mijn leidraad zijn. Hakken op het ritme van de oude getijden.

Josefien Alkema

Westeremden – leven als monnik
met woorden en op het ritme
van getijden
als kunstenaar
met beelden
op de beweging van het licht