Herbert Nouwens

Loppersum – Ik ben gefascineerd door de middeleeuwse beeldhouwers die het verhaal hakten in steen en niet zozeer bezig waren met hun eigen originaliteit te exploiteren.

Het lijkt me een hele mooie uitdaging om in een kerk langzaam iets te laten groeien, wat reflecteert op leven en dood. Een installatie die tot stand komt in dialoog met de ruimte. In steen en staal.

Berichten van Herbert

Nouwens klinkt in Loppersum

Het monnikenwerk dat beeldend kunstenaar Herbert Nouwens de afgelopen weken in de dorpskathedraal van Loppersum heeft verricht, raakt in zijn overzichtelijke complexiteit allerlei lagen van stilte aan. In stilte is het werk ontstaan, en het ervaren van de ruimte zonder gesprek of muziek is een belangrijk aspect van Nouwens werk, dat in het noordtransept is samengesteld.
Om de laatste Monnikenwerkdag te markeren, nodigde Nouwens Hans Fidom uit om het beroemde orgel van Loppersum te bespelen. Bach speelt in het leven van Nouwens een belangrijke rol, niet in het minst in de vorm van orgelmuziek. Fidom maakt op 18 augustus vanaf 15.00 uur vijfmaal op het hele uur muziek; elk deel spiegelt een element van Nouwens’ werk, dat uit vijf granieten delen bestaat, elk gedragen door twee houten balken. Eén granietdeel is duidelijk langer dan de andere vier. De granieten delen krijgen in muziek elk de vorm van een van Bachs grote koraalvoorspelen, steeds omlijst – dat zijn dan de draagbalken – door een preludium (vooraf) en een fuga (na het koraalvoorspel), eveneens van Bach.

Op de hele uren komen eerst de korte delen aan de beurt in de vorm van koraalvoorspelen; de houten balkjes krijgen de vorm van een preludium vooraf en een fuga na het koraalvoorspel. De muziek is van de hand van Johann Sebastian Bach (1685-1750), behalve die om 18.00 uur, waarin een naar BWV 622 verwijzend koraalvoorspel van Franz Schmidt centraal staat.

15.00 uur
Preludium in a kleine terts (BWV 569)
Wir glauben all ein einen Gott (BWV 680)
Fuga in c kleine terts (BWV 574)

16.00 uur
Preludium in c kleine terts (BWV 549/1)
Christ lag in Todesbanden (BWV 718)
Fuga in c kleine terts (BWV 549/2)

17.00 uur
Preludium in g kleine terts (BWV 535/1)
O Mensch bewein dein Sünde gross (622)
Fuga in g kleine terts (BWV 535/2)

18.00 uur (Franz Schmidt)
Preludium in d kleine terts
O wie selig seid ihr doch, ihr Frommen
Fuga in de kleine terts

Om 19.00 uur volgt de muziek bij het grote deel; het maakt de cirkel rond met een verwijzing naar de muziek die ik voor Herbert in Halle maakte.
Fantasia in c kleine terts (BWV 537/1)
Dies sind die heiligen zehn Gebot (BWV 678)
Fuga in c kleine terts (BWV 537/2)
Ich hab mein Sach Gott heimgestellt (BWV 707)
Fantasia (Pièce d’Orgue, BWV 572)

Hans Fidom is hoogleraar Orgelkunde aan de VU in Amsterdam en leider van het Orgelpark Research Program, eveneens in Amsterdam. Als organist is hij opgeleid door achtereenvolgens Willem Hendrik Zwart, Jos van der Kooy en Klaas Hoek. Zijn focus ligt op onderzoek en ontwikkeling van nieuwe orgelconcepten. Slechts af en toe treedt hij op als organist – bij voorkeur in situaties waarin muziek en beeldende kunst zich samen manifesteren.

Toegang gratis.